Innowacyjny system czyszczenia przenośnika i odzysku materiału lakierniczego

Automat Excellent CM80 został tak zaprojektowany, aby sprostać wysokim obciążeniom produkcyjnym. Jest w stanie pracować z prędkością posuwu wynoszącą maksymalnie 20 m/min, zarządzać dużymi ilościami nakładanych materiałów lakierniczych, a także procesami w cyklu ciągłym – dwudziestoczterogodzinnym. Na trwających od 12 do 15 października targach Xylexpo w Mediolanie włoska firma Makor zaprezentowała swój najnowszy, śmiało można powiedzieć, rewolucyjny projekt, czyli natryskowy automat lakierniczy Excellent CM80. Maszyna ta […]

Automat Excellent CM80 został tak zaprojektowany, aby sprostać wysokim obciążeniom produkcyjnym. Jest w stanie pracować z prędkością posuwu wynoszącą maksymalnie 20 m/min, zarządzać dużymi ilościami nakładanych materiałów lakierniczych, a także procesami w cyklu ciągłym – dwudziestoczterogodzinnym.

Na trwających od 12 do 15 października targach Xylexpo w Mediolanie włoska firma Makor zaprezentowała swój najnowszy, śmiało można powiedzieć, rewolucyjny projekt, czyli natryskowy automat lakierniczy Excellent CM80. Maszyna ta przeznaczona jest do wykańczania elementów płytowych, a tym, co ją odróżnia od pozostałych rozwiązań z oferty handlowej Makora, jest między innymi innowacyjny system czyszczenia przenośnika taśmowego i odzysku materiału lakierniczego, co znacznie polepsza jego wykorzystanie. Należy wspomnieć, że automat Excellent CM80 zdobył główną, prestiżową nagrodę w konkursie XIA-Xylexpo Innovation Awards w kategorii „Wykańczanie powierzchni”. Jury konkursu wysoko oceniło wspomniany wyżej system, a także kilka innych zastosowanych w tej maszynie i opatentowanych przez firmę Makor rozwiązań.

Wydajność i jakość

Ich zastosowanie sprawia, że Excellent CM80 to wysokiej klasy maszyna o niezwykle szerokich możliwościach produkcyjnych. Przystosowana jest ona do aplikacji zarówno materiałów matowych, jak i wysokopołyskowych, z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych. Automat został tak zaprojektowany, aby sprostać wysokim obciążeniom produkcyjnym. Jest w stanie pracować z prędkością posuwu wynoszącą maksymalnie 20 m/min, zarządzać dużymi ilościami nakładanych materiałów lakierniczych, a także procesami w cyklu ciągłym – dwudziestoczterogodzinnym. Uwzględniając przy tym lepsze wykorzystanie stosowanych lakierów i ograniczenie czynności serwisowych, pozwala uzyskać znaczne oszczędności przy długich cyklach produkcyjnych. Tak więc nowy automat jest niesamowicie wydajny i płynny w działaniu, a jednocześnie bardziej ekonomiczny. – Automat natryskowy Excellent CM80 został zaprojektowany z myślą o zastosowaniach wymagających wydajności i jakości – informuje Carlo Dolciami, sales and marketing manager w firmie Makor. – Wysoką wydajność należy rozumieć w ujęciu produktywności, która oznacza produkcję dużej ilości elementów z dużą ilością materiału lakierniczego do naniesienia, z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych. Oprócz tego podczas projektowania konstruktorzy wzięli także pod uwagę komfort i bezpieczeństwo obsługującego automat człowieka. Również pod tym względem maszyna spełnia najwyższe standardy. Doskonałym tego przykładem jest zainstalowany wewnątrz kabiny lakierniczej system kontroli przeciwiskrowej.

Szerszy transporter, na którym osiada nadmiar lakieru

Do tej pory jedną z największych bolączek trapiących użytkowników automatów natryskowych, podczas lakierowania elementów płytowych, była obecność wewnętrznego pylenia, które mogło wpłynąć na ich jakość końcową. Nowością w Excellent CM80 jest całkowite wyeliminowanie tego problemu. Konstruktorzy z firmy Makor uzyskali ten efekt poprzez likwidację bocznych powierzchni – klap, które w tradycyjnych rozwiązaniach występują pomiędzy transporterem głównym a filtrami poziomymi w kabinie lakierniczej. Klapy te są dużym utrudnieniem w produkcji, ponieważ bardzo często gromadzą się na nich resztki lakieru, które mogą uszkodzić produkt końcowy. Zamiast tego w Excellent CM80 zastosowano szerszy, mierzący 2500 mm, transporter pasowy, na którym osiada nadmiar aplikowanego materiału lakierniczego. Wraz z transporterem „wyjeżdża” on poza kabinę, gdzie – za pomocą rakli – jest odzyskiwany. Większa powierzchnia przenośnika pozwala nie tylko na bardziej efektywny odzysk farby, czystszy transport i niskie koszty utrzymania maszyny, ale przede wszystkim na wyeliminowanie stwarzającego problemy elementu konstrukcyjnego. Rozwiązanie to zostało oczywiście przez firmę Makor opatentowane, a poprzednio stosowane systemy należy uznać za symbol minionej epoki. Kolejną innowacją zastosowaną w automacie Excellent CM80 jest system napędu i oscylacji dwóch zespołów natryskowych. Tradycyjny pasek zastąpiono bowiem listwą zębatą i zębatką. Drgający w trakcie pracy i zużywający się pas również powoduje powstawanie pyłu osiadającego na lakierowanej powierzchni. Wyeliminowanie ruchomych części ma także wpływ na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Bardzo ważnym czynnikiem przemawiającym za tym rozwiązaniem jest także jego duża żywotność. Na kinematykę Makor udziela bowiem gwarancji na 50 000 godz. Całość sprawia, że Excellent CM80 ma w rzeczywistości wysoką płynność w obsłudze. Oprócz szerszego transportera i zębatkowego systemu przekazania napędu zespołów natryskowych, Excellent CM80 oferuje także niespotykanie skuteczne zarządzanie nadmiarem nanoszonego materiału lakierniczego – nawet przy wysokich poziomach wydajności. Trzecim elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest system filtracyjny. W tym konkretnym przypadku zastosowano obniżone, suche filtry z podwójną warstwą filtracyjną o łącznej powierzchni 8 m2. Ponadto wózki, na których są umieszczone wkłady filtracyjne, można łatwo zdemontować i wymienić. Podsumowując, w wyniku połączenia znacznej powierzchni filtracyjnej i innowacyjnego szerokiego transportera koszty zużycia filtrów i ich utylizacji są drastycznie zmniejszone. Praca staje się łatwiejsza i bardziej ekonomiczna, a jakość produktu końcowego doskonała.

Lepszy odzysk materiału lakierniczego

Automat został wyposażony w specjalnie zaprojektowaną kabinę o zoptymalizowanej geometrii z dwiema komorami wstępnymi (wlotową i wylotową) oraz nowy system ciśnieniowy. Aby zoptymalizować przepływ powietrza, kabina lakiernicza posiada pryzmatyczny sufit, a podwójne przeszklenia boczne umożliwiają optymalną kontrolę wizualną. Systemy ciśnieniowe i ssące są bardzo wydajne, co w konsekwencji gwarantuje ekstremalną czystość ramion natryskowych i całej kabiny. Z kolei system czyszczenia składa się z: wózka (w przypadku szybkiej zmiany koloru wózka podwójnego) z odciągiem bocznym, chromowanego przeciwbieżnego wałka do odzyskiwania farby, tacy do odzysku wyłożonej jednorazową folią Mylar, rakli z napędem mechanicznym, a nie pneumatycznym, systemu „V” do podawania rozcieńczalnika i zbiornika do odzyskiwania rozcieńczalnika, również wyłożonego folią Mylar. Korzyścią wynikającą z wyższej wydajności systemu czyszczącego jest przede wszystkim duża żywotność transportera, lepszy odzysk materiału lakierniczego oraz redukcja zużycia filtrów o 60-70 proc. Oprócz tego uzyskujemy znaczne zmniejszenie kosztów konserwacji i interwencji związanych z czyszczeniem. Dzięki folii Mylar czasy konserwacyjne są krótsze, a zmotoryzowane rakle to większa wydajność i niezawodność systemu odzysku. Analizując zastosowane w Excellent CM80 innowacyjne rozwiązania, warto także zwrócić uwagę na dotykowy pulpit operatora. Za jego pomocą możemy na przykład sterować, w dwóch niezależnych od siebie obwodach szeregowych, szybkością przepływu materiału lakierniczego i natężeniem przepływu powietrza atomizującego. Z kolei menu systemu zmiany kolorów bazuje na intuicyjnych ikonach ułatwiających cały proces produkcji. Stworzone programy lakierowania zapisywane są oczywiście w pamięci komputera sterującego przebiegiem procesu. Dlatego też to najwyższej klasy model, który jest całkowicie ergonomiczny i przyjazny dla użytkownika. Wyłącznym przedstawicielem i serwisantem Makora w Polsce jest firma ITA z miejscowości Krze Duże w woj. mazowieckim.

Wydawnictwo: GPD

Autor: Tomasz Bogacki

Translate »